De Energietransitie is een verandering die ons allen in de samenleving raakt. Zo bent u nu nog vaak energiegebruiker maar binnenkort wellicht ook energie-opwekker. De energieprijs wordt nog afhankelijker van het aanbod dat bepaald wordt door hoe het gaat met ons klimaat. En het balanceren van vraag naar en aanbod van energie wordt lastiger. Daarnaast kunnen we steeds meer kwalitatief betere data verzamelen. Bijvoorbeeld door slimme meters die het gebruik van elektriciteit en gas over de gehele dag per huishouden kunnen meten. Data-gestuurd werken in de energietransitie wordt steeds belangrijker.
Om deze transitie goed te laten verlopen, zijn goede en vooral passende juridische kaders onmisbaar. Zo werkt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) aan een geïntegreerde Energiewet ter vervanging van de huidige Elektriciteits- en Gaswet. Ook wordt de warmtewet geactualiseerd. Bij het opstellen van deze nieuwe wetten kijkt het ministerie van EZK naar de nieuwe uitdagingen die er liggen en ontwikkelt het passende kaders om de gewenste veranderingen mogelijk te maken.
Ondertussen zijn er ook juridische kaders die mogelijk voor u vertragend of lastig werken in een transitie. Verschillende wetten regelen de mogelijkheden om data voor planvorming, uitvoering en monitoring van de energietransitie te verzamelen, uit te wisselen en te gebruiken of juist niet. Op nationaal niveau is terugkijken over een langere periode naar gebruik van elektriciteit en gas betrouwbaar. Echter gaat het om recente gegevens, data over andere (nieuwere) energiedragers, doorkijken naar de toekomst en het gebruik van data op wijk- en buurtniveau dan blijkt dat lastig.
Dit Dashboard juridische kaders geeft u inzicht in, handvatten voor en begrip van de geldende relevante wetten voor de energietransitie en de doorwerking van deze wetten op elkaar. Het geeft u antwoord op vragen als: waarom valt iets wel of niet onder een bepaalde wetgeving? En hoe kunt u met bepaalde data werken? Het dashboard is ontwikkeld op basis van bestaande juridische problemen en vragen uit de praktijk die bij samenwerkingsverband VIVET zijn binnengekomen. Het is mogelijk om op verschillende manieren te zoeken. De nieuwe wetsvoorstellen voor de omgevingswet, de wet collectieve warmte en de energiewet zijn nog niet meegenomen.
VIVET startte in 2019 als tijdelijke programma en is inmiddels structureel sinds 2021. Het is een samenwerkingsprogramma tussen het Kadaster, het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Rijkswaterstaat en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en worden ondersteund door de ministeries van EZK en BZK. Zij werkt vraag gestuurd en ontwikkelt, bundelt en/of verbetert data. Zo zorgt VIVET dat het datafundament op orde is en gebruikers goed onderbouwd kunnen werken aan de energietransitie.
Het ‘VIVET-programma’ sluit aan bij uw behoefte aan eenduidige, consistent, betrouwbaar en goed vindbare data. Deze verandert mee met de transitie (nieuwe ontwikkelingen) en fase van werkzaamheden (planning, uitvoering, monitoring, evaluatie). Daarom blijft het noodzakelijk kennis met elkaar uit te wisselen. In het document VIVET 2022-2025 staat de koers voor de periode tot eind 2025 beschreven
De resultaten van de projecten die VIVET uitvoert kunnen nieuwe datasets zijn, maar ook rapporten van bevindingen van verkenningen. De laatste ontwikkelingen vindt u op VIVET - Regionale Energiestrategie (regionale-energiestrategie.nl) en veel van de data is te vinden op https://data.overheid.nl/communities/energie.
Dit dashboard is met grote zorgvuldigheid voor u samengesteld. Om het lezen voor u makkelijker te maken , zijn juridische zinsneden vereenvoudigd. Soms betreft het ook delen van of uittreksels van wetteksten. Aan dit dashboard en de daarin opgenomen voorbeelden kunnen geen rechten worden ontleend. De samenwerkende partijen binnen VIVET, noch de opdrachtnemers WaterZin en ABF research, zijn niet aansprakelijk voor de gevolgen van het gebruik ervan. Niets uit dit Dashboard mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de hostende partij, n.l. RVO.